inspiration

Problematferd hos barn og unge: Forståelse, årsaker og gode tiltak

Problematferd hos barn og unge: Forståelse, årsaker og gode tiltak

editorial

Problemer med atferd hos barn og unge skaper ofte uro både hjemme og i skolen. Voksne kan føle seg maktesløse, mens barn selv kan kjenne seg misforstått og fastlåst. Når vi snakker om problematferd, handler det ikke bare om vanskelige barn, men om barn og unge som strever med å mestre kravene rundt seg.

Hva ligger bak problematferd?

Problematferd er handlinger og reaksjoner som skaper vedvarende vansker i læring, sosialt samspill eller følelsesliv, og som ikke blir borte av seg selv uten målrettet støtte. For å hjelpe på en god måte trenger voksne både kunnskap og verktøy. Da blir det lettere å se bak atferden, forstå hva barnet prøver å fortelle, og velge tiltak som faktisk virker over tid. Når et barn slår, roper, nekter å samarbeide eller trekker seg helt unna, er det lett å fokusere på selve handlingen. Men atferd er ofte et språk en måte å si fra på når vanlige ord ikke strekker til.

For de som ønsker faglig støtte og praktiske verktøy i arbeid med barn og unge som strever, tilbyr Kompetansesenter og bedriftshjelp AS nettkurs og veiledning som kombinerer teori og praksis på en tilgjengelig måte. Du kan lese mer på domenet kompetansesenter-bedriftshjelp.com.

Typiske former for problematferd kan være:
– utagering, som slåing, kjefting, ødelegging og trusler
– sterk motstand mot beskjeder, regler og rutiner
– konfliktsøking, krangling eller mobbing
– tilbaketrekking, passivitet eller isolasjon fra andre
– manglende grensesetting for egen atferd, f.eks. i lek eller digital bruk

problem behaviour

Hvordan forstå og endre utfordrende atferd i praksis?

Arbeid med problematferd handler både om å forebygge og å håndtere situasjoner som allerede er vanskelige. En god tilnærming kombinerer varme relasjoner, tydelig struktur og systematisk arbeid med ferdigheter. Her er noen sentrale prinsipper:

Bygge trygghet og relasjon

Barn som føler seg sett og respektert, samarbeider lettere. En trygg relasjon gir rom for veiledning, grensesetting og læring. Små ting som å hilse med navn, gi positiv oppmerksomhet og vise nysgjerrighet på barnets interesser, har stor effekt over tid.

Tydelige rammer og forutsigbarhet

Klare regler, rutiner og forventninger skaper trygghet. Barn trenger å vite hva som gjelder, og hva som skjer hvis grenser brytes. Når voksne er konsekvente og rolige, blir konfliktnivået ofte lavere.

Analysere situasjoner i stedet for å bare reagere

I stedet for å tenke nå var han umulig igjen, kan voksne spørre:
– Hva skjedde rett før?
– Hvilke krav eller følelser var i spill?
– Hvordan reagerte vi voksne?
– Slik kartlegging gjør det mulig å oppdage mønstre.

Lære barnet konkrete ferdigheter

Barn og unge trenger å øve på å:
– sette ord på følelser
– be om hjelp på en akseptabel måte
– løse konflikter uten å skade andre
– tåle å miste eller vente på tur